En halua että joulu on kohta ohi ...... jo pikkaisen olen jo siivonut joulukoristeitäkin pois .... mieheni jo odottamassa milloinhän  saa oma palapeli pöytänsä  takas .... kun siellä nyt on kuusen  ja koristeiden paikka ja sovittu että 2 kuukautta marras- ja joulukuu on pöytä mun käytettävissä ,heh ..mut  kun pikku Oskari oli käynyt  meillä-  siis jo mies sanoi -että  nyt saat siivota pöytäkin  kun nyt on jo melkein joulu ohi ja hänellä on nyt montaa vapaata ja sais  ruveta kokoamaan   rauhassa palapeliä... 

      NONIII , no voin minä laittaa kuusen johonkin nurkaa,n mutta on vieläkin tulossa ystäviä kylään ja en halua kokonaan poista kaikki ihanuudet .

  Meillä ei ole vieläkin kinkkua  - ostamme pieni paketin   kinkkusiivuja,  pari ehkä ja kalkkuna siivuja myös.. minulle kun minä ei saa söydä sianliha  (rupea heti jalkani kipeytymään enemmän kun muuten ) , sama juttu laatikkoiten kanssa . Ostamme pari porkkana ja muuta laatikkoa  pieniä laatikkoita ja lämmittellaan uunissa ennen käyttöä , kun me syömme niin vähän . ei ole mitään järkeä ruveta tekemään niitä laatikkoita  montakymmentä ja  pakastamaan ja muuta vastavaa ..

  Kahdestaan riittä meille  1 laatikko päivässä, kun kaikkea muutakin ruokaa on ..  Minä rakastan tottakai  Virolaista juoluruoka muttei pakotta miestäni sitä syömään, kun hänelle maistuu...  mutta kun hänelle maistuu myös oman maan ruoka .. Eli minulla on   joululautasella   pari perunaa , (ei sosetta, eikä laatikkoa)  siis  uunissa  haudotetty pitkään keitetty hapankaali  lihan kanssa  ja  uunissa kypsennetty verimakkaraa pitää olla pakollisesti kun on niin niin jouluruoka ja hyvää    , poikani toi kun  tuli Tallinnasta ..  lihasta on kalkkuna siivu ... tai kana  rintapala ja kaikenlaiset salatit ...  Samoin  kalapala (lohta )  savu ja graavi)   on myös silliä muttei kaikki jaksa söydä kerrallaan . 

Tänä vuonna ei ole vielä tehnyt piparkakkuja kun pikkumies ei eriyisesti ollut kiinnostunut leipoamisestä .  Ehkä mä tuoksun vuoksi teen jotakin taikinasta .. Mutta olen kuitenkin tehnyt pasteijoja kun mies erityisesti rakasta niitä  Rakastan myös musta leipää ja valmistaa voileipiä kaikenlaisen kanssa ja  munia kun niistä saa tehdä hienojakoristeitä muun ruuan sekään ... 

Korttejä tulle lisäää ... kiva kun rakastan niitä --- yks kortti tuli perille vaan nimeni ja kadun nimen  perusteella ... ei ollut onnittelija nimeä ollenkaan ,,  Arvailimme pitkään ja ei muuta kun vanhat kortit esin ja katsomaan vertailemaan käsiala ja  titiri tii- saimmekin  kiinni tuon salaisen ystävän joka ei kirjoittanut  onnittelijän nimeä 

onkos huomenna AATTO