http://luulinajatelleeni.blogspot.fi/2014/01/mita-muistat-koulutovereistasi.html

Uusi haaste "Mitä muistat koulutovereistasi "

 Tämä onkin mielenkliintoista : Minulla oli ala-asteella  4 luokka  Ensimmäisella luokalla oli  6 opilasta, kaksi tyttöä ja  neljä poikaa, joka muistan nimet ja sukunimet myös..

 Toisella luokalla olikin meitä jo  5, tai siis yksi tyttö ei pärjännyt meidän kanssa, se jäi istumaan vielä kerran ensimmäiselle luokalle ..

Kolmanella oli meitä  taas 5 oppilasta,  minä  yksin tytöistä ja neljanella luokalla  tulikin uusi tyttö ( hänestä tuli minulle elinikäinen ystävä, tähän asti pidettään yhteyttä ,  hän muutti meidän taloon toiselta paikkakunnalta ,

Ensimmäiselta luokalta olikin jäänyt vaan minä ja yksi poikaa , tyttö Virve ja toinen poika joka oli jäänyt  luokka kertamaan ..

Meitä oli nelja    siis nelosluokalla .

Toinen tytöistä- elikkä minä-muuttiin Suomeen, toinen tytöistä valittiin vuoden naiseksi Rapla maakunnassa vuonna 2013 , on  museon  johtaja , remontoi, korjailee vanhaa moisiotta ja organisoi siellä taidemaalauskursseja . "Kiva tyttö"

Muistan, että olin nelosluokalla rakastunut yhteen niistä pojista hänen nimi oli Lembit .Oli kaunis poika ja hyvä . Jossakin elämänvaiheessa aikuisena  hän  hirtti itsensä  . Varmaan alkoholin takia tai en mä tiedä . toinen pojista on maalaismies ja talonmies maalla .

Muistan molempia opettajaa muistan niiden nimetkin , Yksi oli pahaa ja toinen hyvää opettajaa,  varmaan sen takia, että hän oli minulle ystävällisempi, kun toinen , toinen niista nosti kovilla sormilla mun leukaa ylöspäin ja käski katsoa silmiin..Hän oli äreä ja vihainen koko ajan , hän opetti meille musikkia.

Meillä oli alaasteella kasi luokkahuonetta.  Yhdessä huoneessa oli  piano . Tykkäsin laulamisesta ja meillä oli myös mandoliiniorkesteri .Alaasteella kerran kaatuin kirjastosta tullessani rappusia last toiselta kerrokselta ja menetin tajun . Tää oli kauhea kokemus. Toisen kerran menettiin tajunsa kolmanella luokalla kun laulettiin kuorossa luokassa.

Yhdessä huoneessa oli 1 ja 3 luokka  oppilaat ja toisessa huoneessa 2 ja 4 luokka ...

  Oli vielä voimistelusali ja yläkerrassa kirjasto . Siellä viihdyin joka päivä

Myös oli meillä näyttelyryhmä ja käytiin esintyymässä ja kilpailemassa toisten koulujen kanssa , tykkäsin olla näyttelijä ja muistan ne näytelmätkin .

portree%20%20%284%29-normal.jpgtäällä olen viidennella luokalla

 Viides luokka olikin  muualla. Oli kolme kilometria kotoa  , siellä oli 5. 6. 7. ja 8. luokka, se oli viereisessä kaupungissa  

Muistan kaikkien  luokkakavereitten nimet , tiedän melkein kaikki tytöt uusillakin sukunimeillä ja tavattaan aina Facebookissa .  ehkä sen takia en unohta niitä

8%20kl%20l%C3%B5pupidu%20%284%29-normal.

 

Muistan myös opettajien nimet .. muistan  kiltit pojat ja muistan" pahat" pojat , muistan niitä joka kiusaivat minua. Muistan että kiusatti sen takia että olin läski . Muuta kiusan aihetta ei löytynyt .  kiusajat olivat ülarivista oikealta kolmas poika ja keskim rivista oikealta kolmas poika.

Muistan myös  jotkut vanhemmat opillaat  ja jotkut nuoremmat minusta .  Tää kuva on otettu 8 luokan  valmistujaiset .Kaikkia muistan myös kaks niistä (lapsista) jja kaksi (opettajista )  on kuollut

 Mun 7, 8 luokan rakkaus on ylhaalta vasemalta ensimmäinen ...

Muistan myös huumorintajuiset opettajat . meillä oli yksi miesopettaja joka oli tosi hauska . Aina me naurettiin ja hän osasi olla  kiva Muistan tosi tiukat opettajat.  esim voimistelu opettaja joka huusi kun viimeistä päivä kurkku käheänä ja oli vihaisen näköinen ...

Onko minulla hyvää muisti???

Muistan Tallinassa lastentarhanopettajan koulukaverit

Pisi%20peda%20l%C3%B6petamine-normal.jpg

Katsokaapas  mitä muotia oli vuonna 1975 - hameita pitkiä, lyhyeita ja puolipitkia . myös tuli muotiin jakkut ja housut . katsokaa mitä kauniit kampaukset .. olin vissi ainoa joka ei käynyt kampaajalla  minulla olivat omat kiharat

Keskellä kaksi on luokanopettajat ja minä olen ylhäällä .

 Sen jälkeen , kun menin töihin Tallinna 8.  Lastentarhaan 1.  huhtikuuta 1975    sieltä lastentarhasta ei muista kaikkien työkavareidet nimiä , mutta lasten nimet vielä muistan ei kaikki  ja olen yhteydessä parin kanssa niistä,  he ovat nyt 43 vuottiat ihmiset .

 3 vuotta olin töissä tallinnassa ja sitten muuttiin Viljandiin ja menin naimisiin ja myös sieltä lastentarhasta muistan lapsia ja kaikki työkaverit

 Täällä  Suomessa ei muista enää työharjoittelun aikana tavattua työkavereitä  ei nimeltään eika joitakinn naamaltaankin

Viimeisesta työpaikasta täällä Suomessa  ei muista khden työkaveriin nimeä- vaikka kuinka yritin muistella  sukunimet ... . vaikka on mennyt vaan 3 vuotta.