Luin Marjaanan postituksen ja rupesin miettimään omia jossittelujani.

 Olenko jossakin vaiheessa elämässä miettinyt entä jos .....   joo, aina olen miettinyt.

Yksi ystäväni sanoi kerran, että kaikki on oma valinnasta kiinni.  Koko elämä on jokapäiväistä valintaa. Ei ole niin että jumala näkee ja jumalani johdattaa.  Mitä nuorempana osat sen hoksata sitä parempi on. Mitä enemmän aikaa kuluu miettimisen - näin tai noin - sitä parempi ehkä on.  Mutta valinta saa olla aina oikea tai väärä.  Kun olet jo tehnyt valinta - se on Sun oikeus ja Sun valintasi. Ja sitten menee jatkossa just näin, kuten menee. Etukäteen en tiedä mitään. Hyvä on kun menee hyvin.  Ainakin lasten isän valinta tuntuu olevani se oikea, vaikka kuinka sika hän on ollut, mutta lapset ovat meille kaikki kaikissa ja sen takia hyväksymme myös niiden isänsä.  Muita valintoja saa aina epäillä. Enta jos… 

Mun elämäni pari tärkeä valinta on ollut mennä 15 v. opiskelemaan lastentarhanopettajan koulutukseen ja minusta tuli maailman parhaan ammatin edustaja. .Eli lastentarhanopettaja.

Kun olin jo koulut valmistunut ja mennyt töihin- oli seuraava valinta mieheni valinta ja sen jälkeen lasten synnyttämisen valinta...   Niissä valinnoissa ei ollut pitkää miettimistä, ne tulit niin luonnollisesti

Ja sen jälkeen aina valintoja, valintoja ja valintoja..

Olen tehnyt oikein paljon virheellisiä valintoja, joka painaa sydäntä ja sieluani.  Niistä yksi ja huonoin valintani on ollut ruokavalio valinta, olen valinnut syötäväksi aivan väärät ruuat ja aivan väärän määrä ruokaa.  Entä jos olisin, siro, laiha, ihannepainossa oleva lapsi , tyttö, neitonen, nainen olisit valintani  ollut aivan toisenlaiset niin mieheni kun kaiken muun  suhteen . Mun valinnat ovat siis kiinni painostani ja elämästä lihavana lapsena ja nuorena.  

Ennen naimisiin menoa vuonna 78  valitsin kuitenkin dieetin ja laihduin 36 kiloa parissa kuukaudessa  ja se oli elämäni huonoin valinta. Niin nopeasti laihduin ja saman nopeasti otin kaikki ne kilot pikkuhiljaa takaisin, kun päätin, ettei jaksaa enää elää ilman makea ja hyvää ruokaa.  vuoden päästä olin sama lihava ja tuli kiloja aina lisää .

Yhtä valintaa ei kadu. Tämä Suomeen muuttoa en kadu. Olen täällä oppinut niin paljon uutta. Olen löytänyt mieheni ja kotini. Olen opiskellut uuden kielen ja uuden kulttuurin. Olen löytänyt noin paljon uusia ystäviä, olen opiskellut uuden ammatinkin mitä oli taas oikea valintani.  Aivan oikea on joskus jossitella ja miettiä oma elämäni taaksepäin. Mutta se ei muutu miksikään ja elämä jatkuu samassa paikassa kun nyt juuri on ja hyvä näin.

Kiitos Marjaana kun annoit miettimisen aihetta. Olen aivan iloinen että valitsin kerran juuri sun blogisi luettavaksi ja että löysin ihmisen kuten sinä, olet aivan ihana. Toivon että elämäsi menee aina parempaan suuntaan.   

K1FWjs.gif